Verslag Kamermuziek Zeeland Festival 2025

23 oktober 2025

Signs Games and Messages, 27 juni t/m 6 juli 2025

Thema

Het thema voor 2025 was: Signs, Games and Messages, geïnspireerd op de legendarische nog immer doorgroeiende serie muzikale miniaturen van de Hongaarse componist György Kurtág.

Signs, Games and Messages staat voor een intieme, gedistilleerde en raadselachtige verzameling muzikale aforismen die zowel uitvoerders als luisteraars een rijke, hoewel vaak ongrijpbare, emotionele en intellectuele ervaring biedt. Deze miniaturen met een rijke schakering aan instrumenten vormen de kapstok waar wij het programma aan ophangen. Bij ieder concert tijdens het festival zal één van deze miniaturen op het programma staan. Naast de absolute muzikale waarde van het thema, dient de drieledige titel als uitgangspunt voor een feestelijk, speels, veelzijdig programma met hedendaagse composities en cross-overs naar andere kunstvormen zoals literatuur, games, film en beeldende kunst.

Doelstellingen

Onze centrale doelstelling is om kamermuziek van hoog nationaal en internationaal niveau naar Zeeland te brengen voor een zo breed mogelijk publiek. We streven ernaar een onvergetelijke gebeurtenis te creëren waar muziekliefhebbers hun hart kunnen ophalen aan kamermuziek van hoog artistiek niveau. Het programma en de waardering laten zien dat we de doelstelling om kamermuziek van hoog nationaal en internationaal niveau naar Zeeland te brengen hebben bereikt maar dat geeft ons tevens de opdracht verder te gaan op die weg.

Een tweede doelstelling is de spreiding over de regio en dat gebeurt o.a door samenwerking met de Stichting Kamermuziek Schouwen-Duiveland en de spreiding over Midden-Zeeland. Met concerten onder andere in Zoutelande, Domburg, Noordgouwe, Zierikzee en Goes zijn wij hierin zeker geslaagd, maar voor de toekomst willen wij ons festival nog verder over de provincie heen verspreiden. Dit bereiken wij door onze bestaande samenwerkingen te intensiveren en nieuwe samenwerkingen met lokale organisaties aan te gaan in de komende jaren.

Een derde belangrijke doelstelling is, om ook de jeugd bij het festival te betrekken. Daarin hebben wij veel aandacht voor schoolgaande kinderen en jeugd en talent uit binnen- en buitenland, maar ook uit Zeeland zelf. Speciaal voor kinderen uit de basisschoolleeftijd organiseerden wij Tijl Uilenspiegel en een voorbereiding op de school zelf, voor de VO scholen was er een wedstrijd waarin de leerlingen, middels schilderij of andere uiting, konden reflecteren op enkele muziekstukken, begeleid door hun docenten cultuur. Ook dit project heeft naast aandacht in de klas daarbuiten ongeveer 100 culturele uitingen van de leerlingen opgeleverd.

De concerten

De Academy en het slotconcert
Het slotconcert was de afsluiter van de 5-daagse masterclasses die studenten hebben gevolgd met internationaal gerenommeerde docenten als violiste Lisa Jacobs, altviolist Marc Sabbath en pianist Nikos Stavlas. Het slotconcert werd dit jaar gegeven in de Koorkerk in Middelburg, was gratis te bezoeken en trok daardoor veel bezoekers.

Openingsconcert (vrijdag 27 juni, Zeeuwse Concertzaal)
Openingsconcert door het FZK Ensemble met o.a. Lisa Jacobs, Angela Chan en Lech Antonio Uszynski. Werken waren: Mozart Sinfonia Concertante, Mendelssohn Piano Sextet op. 110 , Adams Shaker Loops, Kurtag Postcard to Anna Keller. Het thema en daarmee de muziek van Kurtag liep als een rode draad door het gehele festival.

Teaserconcerten (zaterdag 28 juni, op de oude veerboot Koningin Emma en boekhandel Spui in Vlissingen)
Op 28 juni waren we op twee locaties in Vlissingen met vrij toegankelijke pop-up concertjes door de musici van het Festival Zeeland Klassiek. Op de oude veerboot Koningin Emma speelde het duo Zala Frangez & Wilker Paredes muziek van Martinu, en in Boekhandel het Spui speelde het ISLE Quartet.

Trio Candor (zaterdag 28 juni, Catharinekerk Zoutelande)
Na hun indrukwekkende programma rond de Goldbergvariaties afgelopen jaar, bracht Trio Candor ons dit jaar een serenade aan het strijktrio. Trio Candor dankt haar naam aan het Latijnse woord candor dat helderheid of zuiverheid betekent. Dit resulteert in complexe, integere en doorleefde interpretaties en een buitengewoon harmonieuze samenwerking binnen het trio. Op het programma stonden: Beethoven strijktrio in c-klein op. 9 no. 3, Kurtag Signs, Games and Messages voor strijktrio en Dohnanyi Serenade.

Bach for Breakfast (zondag 29 juni, Mythe Goes)
We begonnen de dag op een bijzondere manier met Bach for Breakfast! Een intiem ochtendconcert met de iconische muziek van Bach. Als onderdeel in de rode draad weer een ander stuk van G. Kurtag, Hommage à Bach. Daarnaast J.S. Bach Solo Sonate voor viool BWV 1001 en J.S. Bach Cello Suite no. 4BWV 1010.

Ticket to Ride (zondag 29 juni)
De dag werd gestart met een concert door het ensemble IKARAI in de goederenloods van het station te Goes. Daarna met stoomtrein van Goes naar Hoedekenskerke met concerten in de trein. Bij aankomst in Hoedekenskerke een concert door het ISLE ensemble in de kerk in Hoedekenskerke. Vervolgens met de trein weer terug naar Goes met opnieuw optredens in de trein en tot slot een optreden van 4 Festival cellisten in de goederen loods op het station in Goes. Een bijzondere festivaldag voor een enthousiast publiek.

CODE (maandag 30 juni, Industrieel Museum in Sas van Gent)
Ook hier kwam het thema weer terug in het programma met Kurtag Signs Games and Messages (selectie) voor altviool solo, door het Skazka Kwartet. De muziek van | Shostakovitch (Strijkkwartet no. 3) en de machines uit het begin vorige eeuw vulden elkaar perfect aan.

Keti-Koti (dinsdag 1 juli)
Concert bij Keti-Koti bij de officiële herdenking in de koorkerk in Middelburg met Lisa Jacobs en Levan Tshkadadze.

Kinderconcert Tijl Uilenspiegel (dinsdag 1 juli)
Een puzzelconcert dompelde de basisschoolleerlingen onder in het muzikale universum van Tijl Uilenspiegel, de beroemde volksheld, grapjas en vrijheidsstrijder uit de Lage Landen. In de verschillende ruimtes van de Zeeuwse Concertzaal ontdekten de leerlingen fragmenten uit het verhaal van Tijl via live muziek, theatrale scènes en interactieve opdrachten. Elk onderdeel bevatte een muzikaal of verhalend “raadsel” dat hen dichter bij de ware aard van Tijl brengt. Ab Nieuwdorp kroop in de huid van Tijl en samen met de musici bracht hij de grappen en grollen van Tijl tot leven.

Schaduw van de Wind (dinsdag 1 juli, Zeeuwse Concertzaal)
Voor het programma ‘Schaduw van de wind’, gingen we een interdisciplinaire samenwerking aan met een grafische vormgever en een lichtontwerper die ons meenam naar het Barcelona van de vroege jaren 20-30 van de vorige eeuw, een concert geïnspireerd op het boek van Carlos Ruiz Zafón. Met muziek van Herrmann Souvenir de Voyage ;De Falla Siete Canciones Populares en Turina Piano Kwartet op. 67. Relevante teksten uit het boek werden in sync met de muziek geprojecteerd.

Day @ the Movies (woensdag 2 juli, Cinema Middelburg)
Het futurisme van de film Aelita, de eerste Sovjet science fiction kaskraker, inspireerde pianist Helena Basilova en sounddesigner Salvador Breed voor hun unieke interdisciplinaire project. Constructivistische decors en kostuums typerende dit toekomstvisioen van weleer, dat met een nieuwe, live uitgevoerde elektroakoestische score transformeerde tot een betoverende, tijdloze droom.

Heimelijke liefdesbrieven (donderdag 3 juli)
“La Bonne Chanson” van Fauré was oorspronkelijk gecomponeerd voor zangstem en piano; deze nieuwe uitvoering bood een zeldzame kans om de cyclus te horen in Fauré’s latere bewerking voor sopraan, piano en strijkkwintet. Francks Pianokwintet in f mineur werd gecomponeerd in de winter van 1878-1879. Een ultra-expressief werk. Op het programma stond verder nog, Enescu Sonate voor viool en piano no. 2.

Vrij spel (vrijdag 4 juli, Badpaviljoen Domburg)
Chopin en Alkan
Frédéric Chopin vergaarde roem als de romanticus met de gouden vingers. Minder bekend is Charles-Valentin Alkan, zijn collega wiens pianowerken behoren tot de moeilijkste ooit geschreven. Beiden waren virtuoze pianisten, vrienden én buren in het Parijs van de 19e eeuw. Zij vormen het decor voor een nieuw concertprogramma van het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet. Het NAKK vroeg Nederlands pianogrootheid Thomas Beijer om de stukken van Alkan te arrangeren.

Cluedo en Finale (zaterdag 5 juli, Gasthuiskerk, Stompe Toren en Stadhuismuseum)
Deze dag bestond uit meerdere elementen. Samen met leerlingen van het voortgezet onderwijs hebben we de afgelopen maanden gewerkt aan een intrigerend moordmysterie, dat op die dag al wandelend door de stad werd ontrafeld. De Leerlingen hadden daarvoor zowel enkele bordspelen als schilderijen ontwikkeld. Terwijl men van locatie naar locatie trok, werd men getrakteerd op korte liveconcerten, boeiende historische verhalen, lekkere versnaperingen én goed verstopte aanwijzingen…

Per locatie werd een aanwijzing onthult, die op de speelkaart kon worden ingevuld. Tijdens het slotconcert in de Gasthuiskerk werden de resterende stukken gespeeld. Tevens werden de geselecteerde kunstwerken die de VO leerlingen in het kader van het project IMPRESSIONS hadden gemaakt tentoongesteld en werden de winnaars bekendgemaakt.

Finale (zondag 6 juli, Zeeuwse Concertzaal)
Op het programma stonden: J.C. Bach Sinfonia Concertante, Beethoven Tripel Concert, Kurtag Message Consolation a Christian Sutter. Voor ons slotconcert van deze jubileumeditie hadden we een keur aan (oud-) artistiek leiders op het podium. Met ons eigen Festival Zeeland Klassiek Festival Orkest schitteren Ramon Jaffé & Lisa Jacobs eerst samen in de Sinfonia Concertante van J.C. Bach, gevolgd door Beethovens magistrale tripel concert met in de hoofdrol onze Artist in Residence van 2025 cellist Anton Spronk. Daniel Raiskin, oprichter van het festival destijds, leidde het Festival Orkest.

Het Familiefonds Hurgronje heeft een financiële bijdrage geleverd aan dit Festival.

Share your thoughts
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}