A moving portrait of global identity

Dad Julian and mum Conchita

Mijn naam is Iris Haverkamp Begemann en ik ben een documentair fotograaf uit Amsterdam. Met mijn werk breng ik vaak het verhaal aan het licht van mensen die minder goed gezien worden in de samenleving. Ik streef ernaar om beelden te maken die mijn onderwerpen sterker maken en ik creëer projecten over langere perioden.

Met het fotoboek “I Went on a Holiday to the Country You Fled From” wil ik graag loskomen van de gangbare perspectieven van “ik” en “de Ander” die het leven van vluchtelingen tot een abstract concept reduceert. In plaats daarvan hoop ik een collectief bewustzijn te creëren door het verhaal vanuit een “wij”-perspectief te vertellen, omdat ik geloof dat we allen zowel deel uitmaken van het probleem als van de oplossing.

Het Project

In de zomer van 2021 stond ik voor een dilemma toen ik overwoog om op vakantie te gaan naar Mexico. Het ging niet alleen om het kiezen van een bestemming; het ging om de impact van mijn beslissing op mijn dierbare vriendin Alejandra Ortiz, een Mexicaanse schrijfster en activist die zich identificeert als een transgender vrouw. Als witte cis-gender vrouw bood mijn privilege mij gemakkelijke toegang om Mexico te bezoeken, maar dezelfde vrijheid is onmogelijk voor Alejandra, gezien de uitdagingen die zij als transgender vrouw in haar eigen land moest doorstaan. Ondertussen krijgt Alejandra in Nederland al 7 jaar geen verblijfsvergunning omdat Mexico als ‘veilig’ voor haar wordt gezien.

De vragen knaagden aan me – Zou mijn bezoek onbedoeld het beeld van Mexico vormen als een zorgeloze vakantiebestemming, terwijl het onveilig en onvriendelijk bleef voor Alejandra en anderen zoals zij? Ik voelde de urgentie om dit verschil aan te pakken en het lot van Alejandra in de schijnwerpers te zetten. Deze reis markeerde het begin van mijn fotoserie, “I Went on a Holiday to the Country You Fled From”.

Met deze serie wilde ik het gangbare beeld van Mexico als slechts een vakantieoord deconstrueren en dieper ingaan op de complexiteiten en ontberingen waarmee gemarginaliseerde individuen zoals Alejandra te maken hebben. Geleid door een handgetekende kaart dompelde ik mezelf onder in haar geboorteplaats, waarbij ik haar herinneringen en ervaringen vastlegde. Toen ik terugkeerde naar Nederland, vulde Alejandra de foto’s prachtig aan met haar diepgaande gedachten en overpeinzingen, geschreven rondom de foto’s.

Voor het slotstuk van het boek, getiteld “They Can Cut All the Flowers, but They Cannot Stop Spring” ging ik op pad om andere transgender individuen te ontmoeten, portretteren en interviewen die nog steeds in Mexico wonen en toevlucht zoeken op plaatsen waar ze zich veilig en geaccepteerd voelen.

Publicaties en exposities

De fotoserie heeft een aantal prachtige publicaties opgeleverd in de WePresent, Het Parool, De Volkskrant, PF Magazine, Switch Magazine. Onlangs heeft de serie de Dutch Photography Award ‘23 gewonnen. Daarnaast is de fotoserie tentoongesteld bij Melkweg Expo in Amsterdamen door WePresent bij Outernet Global in Londen.

Over het fotoboek

Naast de fotoserie van Alejandra’s geboortedorp, is de epiloog ‘They Can Cut All the flowers, but They Cannot Stop Spring’, geprint als zine op een kleiner formaat krantenpaper en ingebonden in het boek. Ook heeft antropoloog Nancy Siblini (transvrouw en uit Libanon gevlucht) voor het boek een essay geschreven over identiteit en verbondenheid. Ten slotte bevat het boek een gesprek tussen Alejandra en mij, over de relatie tussen ‘onderwerp’ en ‘fotograaf’, identiteit en privileges.

Samen met grafisch vormgever Tjade Bouma heb ik met veel plezier en toewijding gewerkt aan het bundelen van alle verhalen tot een fotoboek.

Klik hier om het boek in de voorverkoop te bestellen.
Website Iris Haverkamp Begemann

Het Familiefonds Hurgronje heeft een financiële bijdrage geleverd aan de publicatie van dit boek.

Geef een reactie